سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شگفت است از رشگ بران که غافلند از تندرستى مردمان . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :4
کل بازدید :194184
تعداد کل یاداشته ها : 51
103/1/31
6:39 ص
ابراهیم حیدرنژاد پیشکسوت تربیت بدنیابراهیم حیدر نژاد

حرکت: جناب استاد با تشکر از قبول زحمت، لطفاً خودتان را معرفی نمایید؟

   ابراهیم حیدرنژاد متولد سال 1323 شهرستان بابل هستم. در رشته روانشناسی از دانشسرای عالی تهران مدرک کارشناسی را دریافت نمودم.

حرکت: از سوابق ورزشی‌تان بفرمایید؟

مقام اول رشته 400 متر آموزشگاه­های کشور 

حرکت: چگونه وارد آموزش و پرورش و تربیت‌بدنی شدید؟ در کدام مدارس تدریس کردید؟

با فروپاشی حکومت شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رشته مشاوره در مدارس منحل شد و دبیران شاغل در این پست می­توانستند در یکی از رشته­های مورد علاقه خود، تغییر رسته بدهند که این‌جانب به دلیل علاقه وافر و داشتن حکم قهرمانی در رشته دو و میدانی، معلم تربیت بدنی را انتخاب نمودم.

حرکت: از دبیران تربیت‌بدنی دوران تحصیل، خدمت و تدریس در آموزش و پرورش چند نفر را نام ببرید.

   از دبیران ورزش دوران من، آقای قریشی، سید رضا فقیر و شب انگیز بودند.

 

حرکت: به عنوان یک پیشکسوت تربیت‌بدنی، ویژگی‌های یک دبیر تربیت‌بدنی خوب را در چه مواردی می‌بینید؟

   باید یک دبیر تربیت بدنی خود دارای ریشه ورزشی باشد و جهت انتقال درست مطالب به دانش آموزان، همیشه مطالعه داشته باشد.

حرکت: شما به عنوان دبیر تربیت بدنی، خاطرات شیرین و تلخ بسیاری در دوران تدریس دارید. لطفاً بهترین خاطره از دیدگاه خودتان را بفرمایید.

   در مدرسه راهنمایی درازکلا مشغول فعالیت بودم. برای رفتن به مدرسه باید از یک رودخانه عبور می­کردیم که آب بسیار زیادی داشت. یک روز که آب رودخانه خیلی زیاد بود و ماشین نمی‌توانست از آن عبور کند، برای عبور از عرض رودخانه مجبور شدم لباس خود را درآورده و از رودخانه عبور کنم. متأسفانه در هنگام عبور تعادل من بهم خورد و در رودخانه به حالت شنا افتادم و تمام لباس‌های من را آب برد. مدتی در کنار رودخانه منتظر ماندم تا از محل برایم لباس آوردند.


  
  
لطفاً خودتان را معرفی فرمایید.  

   اینجانب عبدا... معماریان متولد سال 1316 شهرستان سمنان در دوران طفولیت به همراه خانواده به بابل عزیمت نمودیم و تحصیلات ابتدایی را در دبستان بدر و سیکل 1 را در دبیرستان قناد و سیکل 2 را در دبیرستان شاهپور سابق طی نمودم.

 سابقه ورزشی خود را به اختصار تا استخدام در تربیت‌بدنی توضیح بفرمایید:

  به جهت علاقه وافر به ورزش، لیسانس را در رشته تربیت‌بدنی در سال 1340 از دانشسرای عالی تهران اخذ نموده و  بلافاصله در همان سال به عنوان اولین دبیر تربیت‌بدنی استخدام شدم. دروازه­بانی تیم فوتبال شهرستان و چندین بار کسب مقام قهرمانی در مسابقات استان و کشور از جمله افتخارات ورزشی اینجانب است. پس از چند سال، اداره تربیت‌بدنی بابل تأسیس شد و من باتفاق کلیه همکاران به اداره تربیت‌بدنی منتقل شدیم.    ادامه مطلب...

  
  
آقای سید جواد قریشی

جناب استاد، تربیت بدنی آموزش و پروش شهرستان بابل که از آغاز مرهون تلاش‌های حضرت عالی بوده ضمن خیر مقدم و تشکر از قبول دعوت جهت حضور از شما تقاضا می‌شود به اختصار خود را معرفی کنید.

سید جواد قریشی هستم متولد سال 1320 که در شهرستان بابل به دنیا آمدم. دارای لیسانس تربیت بدنی از دانشسرای عالی تهران در سال 1349 هستم. در سال 1344 طی بخشنامه‌ای از اداره آموزش و پرورش جهت انتخاب دبیر نمونه از هر استان واصل گردید که اینجانب افتخار داشتم بعنوان دبیر نمونه‌ی استان انتخاب شوم و بدون کنکور وارد دانشسرای عالی تربیت بدنی شدم.لازم به ذکر است که اینجانب در آن زمان بعنوان آموزگار ابتدایی مشغول خدمت بودم و چون قبلاً در ورزش قهرمانی سابقه داشتم رشته تربیت بدنی را جهت ادامه تحصیل برگزیدم.

 از سابقه ورزشی خود بگویید؟

در سال 1336 بعنوان دروازه‌بان استان مازندران در مسابقات قهرمانی کشور در اصفهان به اتفاق دبیر فقیر شرکت نمودم که دو تن از مربیان خارجی تیم ملی آقایان مساروش و مای- کوفسکی بازی اینجانب را پسندیده و دعوت به تیم ملی شدم اما با توجه به سن کم اینجانب ( حدود 15 سال ) امکان حضور مستقل در خارج از شهر خود را نداشتم و لذا از این فرصت نتوانسم استفاده کنم.

جناب استاد همانطوریکه می‌دانید مرحوم دبیر فقیر یکی از قدیمی‌ترین پیشکسوتان دبیران تربیت بدنی بابل بودند و بعلت مرگ آن مرحوم دسترسی به خاطرات و تقدیر از زحمات این استاد را نداریم. لذا کمی از ایشان بگویید.

لازم است حتماً یادی از ایشان بشود. آن مرحوم حق زیادی بر گردن ورزش این شهر دارند. همین استادیوم فعلی بابل مرهون تلاش‌های بی وقفه‌ی آن مرحوم بوده است. ایشان جهت احداث این سالن شاید ده ها بار به تهران عزیمت نموده و به دفتر یکی از تیمسارهای رژیم گذشته که رئیس سازمان تربیت بدنی بودند، می‌رفتند.بطوریکه آن تیمسار دیگر ایشان را به اتاق خود راه نمی‌دادند تا بالاخره ایشان مؤفق به احداث سالن آزادی فعلی بابل شدند و از طرفی ایشان شاگردان زیادی در سطح ملی و بین المللی داشتند. در واقع باید گفت ایشان پدر ورزش بابل هستند.

ظاهراً اولین دوره‌ی مسابقات ورزشی آموزشگاه‌های بابل را شما اجرا کردید، لطفاً در این مورد توضیح فرمائید.

بله، در سال 1350 اولین دوره مسابقات آموزشگاه‌ها را در بابل در رشته‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، کشتی، دو و میدانی برگزار نمودم که خود به تنهایی اکثر بازیها را داوری نمودم زیرا آن زمان من به اتفاق سه نفر دیگر آقایان دیانتی و غفوری و سیدی چهار معلم ورزش شهر بابل بودیم.

از خاطرات تلخ و شیرین آن زمان بگویید؟

در یکی از مسابقات آموزشگاه‌ها در شهرستان گنبد از مجموع 12 رشته برگزار شده دختر و پسر در استان مازندران در 8 رشته مقام اول و در 1 یا 2 رشته مقام دوم را کسب نمودیم.و این اوج زحمات ما دبیران در آن زمان بود و هنگامی که کاپ‌های قهرمانی را به حضور رئیس آموزش و پرورش آوردم با کمال تعجب اظهار داشتند که این کاپ‌ها به چه درد می‌خورد که جمع کردید و با خود آوردید !!!

در هنگام برگزاری مسابقات آموزشگاه‌ها چگونه از ورزشکاران تقدیر می‌گردید؟

برای ورزشکاران حکم قهرمانی و برای مدارس برتر کاپ قهرمانی و برای تیم‌های قهرمان نیز کاپ در نظر می‌گرفتیم و به هنگام فینال هر رشته بطور رسمی و مکتوب از رؤسای مدارس و مسئولین شهری دعوت می‌کردیم و در نهایت مقررات و نظم مسابقات را برگزار می‌کردیم.

از خانواده خود بگوئید و بفرمائید به چه کاری مشغولید؟

متأهلم دارای دو پسر و یک دختر می‌باشم. همسرم لیسانس شیمی، دخترم دانشجوی معماری و متأهل است و دارای دو فرزند می‌باشد. پسر بزرگم (امید) فارغ تحصیل حسابداری و شاغل هستند و پسر کوچکم (آریا) محصل می‌باشد. خودم فعلاً در تهران در یک شرکت خصوصی مشغول به کار می‌باشم.

از نظر شما یک دبیر ورزش مؤفق چگونه باید باشد؟

باید از یک طرف متولیان ورزش بهای لازم را به دبیران ورزش بدهند آنگاه اگر همه‌ی امکانات مهیا باشد یک معلم مؤفق باید در مسئله‌ی روانشناسی ورزشی، شخصی با تبحر و با اطلاعات لازم باشد چون شغل بسیار حساسی است. باید متعهد و متخصص به علم روز باشد. یک نمونه بگویم در زمان

خدمتم در یک روز در هنگام یک مسابقه از یکی از بچه‌ها خواستم بلوز ورزشی خود را از تن در آورد و با دیگری تعویض نماید اما امنتاء کرد  و من نیز او را از بازی محروم کردم اما در پایان مسابقه دانش‌آموز نزد من آمد و گفت آقای دبیر اگر من پیراهن خود را در نیاوردم علتش این بود که زیر پوش من پاره بود و من پیش بچه‌ها خجالت می‌کشیدم و به همین علت پیراهن خود را عوض نکردم و من آنروز بسیار ناراحت شدم و درس بزرگی نیز گرفتم که منبعد دیگر جنبه‌های روانی کار را در نظر بگیریم.

در پایان یک پیغام برای همه بدهید؟

فقط آرزو دارم همه‌ی دوستان و همکاران ورزش علی‌رغم همه‌ی مشکلات پیش رو نقش مهمی در سلامتی و تندرستی جسم و روح بچه‌ها بعهده دارند شاید در سنین جوانی اهمیت این کار را درک نکنند اما در سنین پیری اهمیت این کار بیشتر نمود پیدا می‌کند. وقتیکه دانش‌آموز دیروز خود را در بزرگسالی می‌بیند که فردی تنومند شده و در یک شغل حساس مشغول به خدمت می‌باشد احساس لذت زایدالوصفی خواهید کرد بنابراین همه‌ی عزیزان دبیران ورزش باید بدانند شغل معلمی شغل عشق است و باید همه‌ی عزیزان با دقت و وسواس دو چندان در خدمت نونهالان باشند شغل معلمی مثل شغل باغبانی است که آن باغبان هزاران درخت می‌کارد


  
  

حرکت: ضمن تشکر از قبول دعوت، تقاضا می شود به اختصار خود را معرفی نمایید.
   با تشکر از آموزش و پرورش شهرستان بابل که به یاد پیشکسوتان هستند و موجب خشنودی من شدند. اینجانب اعظم مهدی پور متولد روستای کشتی خیز اله رودبار،  از کودکی در روستای خود با دیدن کشتی های محلی (لوچو) و پهلوانی به ورزش علاقمند شدم و زیر نظر مرحوم استاد شعبانپور دبیر ادبیات آموزش و پرورش بابل کشتی را شروع نمودم. اوایل در اتاقی در  اداره آموزش و پرورش بابل تمرین می کردیم. در سال 1336 با مرحوم فقیر آشنا شدم. پس از 4 سال در باشگاه ذوالفقاری بدون مربی و با خواندن کتاب به کشتی می پرداختم تا این که برای اولین بار در دبیرستان امام خمینی (شاهپور سابق) به طور رسمی روی تشک رفتم و با ساری مسابقه دادیم. حدوداً 7 سال قهرمان استان و 3 دوره قهرمان کشور شدم و در اولین اردوی تیم کشوری با مرحوم تختی هم اردو بودیم تا این که کم کم با گذشت زمان پا به عرصه مربیگری گذاشتم و در کلاس های مختلف بین المللی مربیگری شرکت نمودم و با مقام ممتاز کلاس را به اتمام رساندم.
   شاگردان مهمی مثل علیجانی و... تربیت نمودم. در کنار مربیگری، کلاس های مختلف داوری را گذراندم و اولین داور بین المللی استان مازندران شدم. پس از آن وارد دانشگاه  شدم و در آن جا نیز مقام هایی کسب کردم و هم زمان در تهران در دبیرستان های مختلف تدریس می کردم و با شهید رجایی همکار بودم. در سال 1338 به عنوان دبیر ریاضی وارد آموزش و پرورش بابل شدم. سپس به عنوان دبیر ورزش دبستان سعدی و معتمدی انتخاب شدم تا این که مدیر دبیرستان از اینجانب خواستند که ریاضی تدریس نمایم و مجدداً به تدریس ریاضی پرداختم. پس از اتمام تحصیل در سال 1353 نایب رئیس هئت کشتی استان و به مسابقات آلمان اعزام شدم و در دوران انقلاب به  مدت 2 سال در مناطق جنگی خدمت نمودم. در سال 1370 رئیس هیئت کشتی بابل و سال بعد دبیر هیئت استان شدم و در انجمن های مختلف اعم از ورزش و غیرورزشی فعالیت های جانبی داشتم. در سال 1384 با پذیرفتن مسئولیت، مجدداً به عنوان ریئس هیئت کشتی استان انتخاب شدم و در این مدت کلاس های مختلفی برای جوانان اعم از داوری و مربیگری برگزار نمودم.ضمناً جا دارد از آقای سید جعفر حرمتی پور یکی از عاشقان کشتی و زحمت کشان این شهر که دبیر هیئت کشتی بابل بودند  و با امکانات محدود آن زمان شاگردان زیادی را تربیت کردند، یادی بکنم.
حرکت: در طول دوران مسؤولیت در کشتی چه اقــداماتی انجـام داده اید؟
  در مدت تصدی اینجانب مسابقات مختلفی برگزار نمودم که کسب 23 مدال طلا، 13 نقره و 17 برنز در مسابقات جهانی و آسیایی و تورنمنت های بین المللی در سال 1385 از آن جمله می باشد که نقطه عطـف آن 3 مدال طلای مازندرانی ها در شب پایانی بازیهای آسیایی قطر بود که ایران را از پله 17 به 6 رساند در حالی که امسال از 7 نفر تیم ملی 4 نفر مازندرانی بودند که 3 مدال طلا گرفتند. در سال 1385 دو مسابقه همزمان جام جهانی و جام تختی را موفق به برگزاری شدیم که مسؤولین کشوری امیدی به برگزاری موفق آن نداشتند که مسؤولین فیلا پس از برگزاری مسابقات و شخص مارتینی با رضایت و خشنودی بسیار از نحوه میزبانی ما ابراز داشتند و از حضور تماشاگران مازندران ابراز شگفتی می کردند.

حرکت:چه برنامه هایی در دست اقدام دارید؟
   اکنون قصد آن داریم در تابستان جام حبیبی و موحد را در تقویم فدراسیون جهانی بگنجانیم که فدراسیون کشتی قرار شد، پیگیر آن باشد تا انشاء ا... بتوانیم نام بزرگان استان خود را همواره زنده نگه داریم. بنا داریم از مربیان جوان و تحصیل کرده استفاده بیشتری بکنیم و کلاس های مختلف برای آن ها پیش بینی کنیم. هم چنین تحقیقات و پژوهش را هم در دستور کار خود داریم.

حرکت: برای نوجوانان و جوانان چه پیامی دارید؟
   به نوجوانان و جوانان می گویم که برای اظهار وجود و شایستگی و لیاقت خودشان به جای آن که به بی راهه بروند به سالن های ورزشی روی بیاورند تا موجب افتخار کشور ما باشند.

حرکت: چه صحبتی برای همکاران خود، دبیران تربیت بدنی دارید؟
   پیام من به دبیران ورزش این است که رسالت سنگینی بر دوش این عزیزان می باشد. یک دبیر ورزش حداقل با چند صد جوان با انگیزه روبرو هست، لذا باید با روشهای مختلف این جوانان را تشویق به حضور در میادین ورزشی بکنند که موجب پیشرفت ورزش و کشور شوند.
   اینجانب لذت کشف یک نوجوان از لحظه کشف تا قهرمانی آن جوان را چشیدم و می دانم که چقدر لذت دارد که یک دبیر یک جوان را به ورزش هدایت نماید و او را به مقام قهرمانی رساند. همین قهرمانان امروز ما بوسیله دبیران ورزش کشف شدند لذا از کلیه دبیران ورزش می خواهم که از این مسئله غافل نشوند.
  در خاتمه پیشنهاد دارم که یک صفحه از فصلنامه خودتان را به معرفی قهرمانان دیروز و امروز ورزش شهرمان اختصاص دهید تا انشاء بنوعی از این عزیزان نیز قدردانی به عمل آید.
حرکت:  انشاا... پیشنهاد شما را مورد بررسی قرار داده و در شماره های بعد اجابت می کنیم.

مصاحبه:‌حسین قویدل